Etätehtävä 19.10.2015
Matkailupalvelujen markkinointiviestintä
Internet-markkinoinnin asiantuntija/kouluttaja, konsultti Ilkka Kauppisen haastattelu.
(https://www.youtube.com/watch?v=qGsiT_vHnRc)
1. Miksi matkailuyrittäjän kannattaa kiinnostua oman yrityksensä markkinoinnista internetissä?
-Asiakkaita hajallaan ympäri maailmaa, suomesta käsin mahdotonta saada näitä aiakkaita muuten kiinni. Internet markkinointi on kustannustehokasta ja erittäin hauskaa tehdä!
2. Mistä blogista löydät lisätietoa matkailumarkkinoinnista? Mitä tietoa sieltä löydät?
-matkailumarkkinointiblogspot.fi
-Ilkan ohjeita "tee vähintään nämä 10 asiaa"
-tietoa Ilkasta itsestään ja hänen tekemisistään
3. Mitkä ovat suomalaisten hyviä ja huonoja puolia internet-markkinoinnin käytössä?
-hyvinä puolina Ilkka mainitsi että pikkuhiljaa suomessa on alettu palkkaamaan ihmisiä, jotka vastaavat pelkästään markkinoinnista ja varsinkin internetin välityksellä tapahtuvaa.
-huonoina puolina Ilkka piti suomalaisten "insinööri-kansan" olettamusta että hyvä tuote myy itse "itseään". Ja sitä että ollaan laiskoja oppimaan uutta. Markkinointi on investointi, siihen upotettu raha voi tulla tuplaten takaisin jos markkinointi on tehty hyvin.
4. Miten suomen matkailumarkkinointi eroaa muiden pohjoismaiden matkailumarkkinoinnista?
-Norjassa ja ruotsissa kansalliseen markkinointiin panostetaan enemmän. Suomessa taas tätä markkinointia vähennetty.
-suomalaisten internet markkinoinnissa hakukoneet otettu huonosti huomioon
-verkkosivujen tehokkuus, kotisivut ja sosiaalinen media huonosti hoidettuja, ne eivät puhuttele asiakkaita, tehokkuuteen pitäisi myös saada kehitystä.
-asiakkaiden sitouttaminen heikkoa
-sisällön tuottaminen nettiin heikkoa
-perus atk-taidot heikkoja.
5. Mitä hyvää Matkailun edistämiskeskus on tehnyt some-markkinoinnissa?
-matkailunedistämiskeskus on tehnyt onnistuneen Twitter tilin.
6. Mitä tarkoittaa hakukoneoptimointi?
-tehdään verkkosivuille ja niiden ulkopuolelle asioita niin että hakukoneet alkaa rakastamaan sinua/yritystä ja sitä kautta toisi lisää kiinnostuneita asiakkaita
7. Mitkä kaksi asiaa ovat esteinä yritysten hakukoneoptimointiin panostamiselle?
-suomalaiset matkailuyritykset pelkää "laskua", eli mielummin yritetään itse tehdä kotisivuja ym. kuin ostetaan tämä palvelu sen tekevältä ammattilaiselta. Ei siis uskota markkinoinnin tehoon ja tarpeeseen.
-hakukoneoptimointi palveluja myyvät yritykset eivät viesti asiakkaidensa kanssa tarpeeksi asiantuntevasti.
8. Mitä on konversio?
-konversio on sivustojen myyntitehokkuus.
9. Miten konversiota eli verkkosivujen tehokkuutta edistetään?
-määritellään ensiksi yrityksen kohderyhmä, ja tehdään kohdesivut esim. kotisivut yrityksiä varten, Facebook sivut kotiäitejä varten jne.
-luottamuksen lisääminen eli sivujen helppo käyttäminen.
-sivuille ajanmukaista tekstiä, kuvia ym.
-sivujen toimivuus.
10. Miten verkkosivujen luotettavuutta voi lisätä?
-sivujen toimivuus, hyvät kuvat ja tekstit lisää luotettavuutta
11. Miten asiakkaat voidaan sitouttaa verkkosivujen käyttäjiksi?
-sivujen mielenkiintoinen sisältö
-tietoisuus asiakkaille sähköpostin, youtuben, facebookin tai blogin välityksellä.
12. Kuinka monella sivustolla asiakas käy ennen matkapäätöksen tekemistä?
-ennen matkapäätöstä asiakas vierailee noin 14 eri sivulla. Päätöksen tekoon vaikuttaa myös toisten ihmisten suositukset ja sivusuositukset mm. Tripadvisor.com
13. Kuinka monta kertaa asiakas käy sivustolla, jolta hän ostaa?
-asiakas käy 3-4 kertaa sillä sivustolla jolta hän sitten lopulta ostaa matkansa.
14. Mikä on Tripadvisor ja mikä merkitys sillä on sitouttamisessa?
-tällaisella sivustolla olisi hyvä olla yrityksen tiedot esillä ja juuri silla tavalla että asiakas valitsee sinun yrityksesi.
15. Mikä on yritykselle erityisen tärkeää sitouttamisessa?
-näkyvyys, asiakkaan palaaminen sivuille uudestaan ja uudestaan, sekä käyttämään yrityksen palveluita jatkossakin.
16. Millaisia haasteita on suomalaisilla matkailualan yrityksillä sisällön tuottamisessa?
-yrityksissä voi olla töissä hyvää porukkaa/tarinankertojaa mutta on vaikeaa saada tuotettua hyvää tekstiä/sisältöä omille sivuille. Videoblogi voisi silloin toimia toki kuvankäsittelyä ym. pitäisi sitten osata tehdä.
-yrityksillä voi olla olemassa hyviä kuvia ja videoita mutta kukaan ei osaa käyttää niitä tai laittaa niitä blogiin/youtubeen jne.
-ei haluta laittaa itseään tällä saralla likoon, tyydytään heikompaankin tekstiin.
17. Miksi matkailualanyrityksen kannattaisi pitää blogia? Mitä vaihtoehtoja Kauppinen mainitsee sisällön tuottamiseen?
-blogin tarkoitus kuvata yrityksen omia palveluita mahdollisimman elävästi sanoin ja kuvin. Herättää mielenkiintoa asiakkaissa jotka palaavat sivustolle uudestaan sekä tulee mahdollisesti vierailemaan yrityksessäsi, kertovat asiasta ystävilleen jne.
-hakukoneen helppo löytää.
-hyvä markkinointikeino.
18. Mitä esimerkkitapauksia Kauppinen mainitsee, joissa suomalainen matkailualan yrittäjä on noussut verkkomarkkinoinnissa uudelle tasolle?
-Rantalan lomamökit (keskittivät markkinointinsa erityisesti koiraihmisille)
-Lappland Safarit (konversion kehittäminen, verkkokauppa noussut kohisten)
-henkilökohtainen kehitys Tervalepikön Torpat ja sieltä Tainan ( lähti nolla tasolta markkinoinnissa ja on tällä hetkellä lähestulkoon internet markkinoinnin ammattilainen)
IlojokaelättelööEtätehtävä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti